فرهنگ متعالی انسانی اسلامی و اجرای عمومی آن در گذشته وحال مورد توجه و آرزوی دانشمندان علم اخلاق ومصلحان جهان اسلام بوده است و در راستای عملیاتی آن توصیه مؤکد داشته و دارند که جامعه بشری از زیادهخواهی و طمعورزی در زندگی خوددار باشند و پیوسته بستر رأفت وعدل انصاف را در سطح زندگی بگسترانند.
سفارش موکد آنان در گفتمان فرهنگی واجتماعی این است: با پیدایش تحولات فردی و اجتماعی دنیای معاصر، توسعه صنایع فنآوری مدرن و رفاه در زندگی از ارزشهای اسلامی وفرهنگ عمومی آن کاسته نشود، و صداقت و پاکدامنی و خوشاخلاقی از برنامه اجرائی امور کشور عملا حذف نشود و به فراموشی سپرده نگردد.
گفتمان فرهنگ ومدیریت جهادی یعنی اینکه در مجلس شورای اسلامی وهیئت وزراء فضای اخلاق اسلامی حاکم گردد و راستی در گفتار، درستی در کردار حفظ امانات و اداء آن بویژه در جایگاه عالی مسئولیتها رنگ نباخته بلکه هر روز ارزش آن از تریبونها آشکار گردد.
میبینیم عدالت در امامت جمعه و جماعات، در قضاوت و شهادت گواهان در اسلام ناب محمدی به قوت خود پایدار و برای همیشه پابرجا مانده است. نوآوریهای پیشرفته ونوظهور و رفتار ظالمانه وضدارزشی جریانهای انحرافی نتوانسته از نورانیت و حقیقت آفتاب عدل الهی بکاهد.
شبپرههای اجتماع نمیتوانند از رونق بازار آفتاب صداقت و عدالت بکاهند و از این رونق هرگز کاسته نخواهد شد.
باید از خدمات خادمین مخلص و گرایش جریانهای عدالت محور، مقبولیتگرا، مسئولان شایستهسالار و دوراندیش تقدیر و قدردانی شود که:
مبادا در فضای مسئولیتهای اجتماعی کشور به نیکوکاران و بدکاران به یک چشم نگریسته شود. امیرالمومنین علیهالسلام به مالک اشتر درانجام وظائف حاکمیت در مصر فرمودای مالک مبادا خوبان و بدان، امانتداران و خیانتکاران نزد تو یکسان باشند(1)
هدف در زندگی برای جامعه اسلامی باید این باشد:
1- متصف شدن به اخلاق و ارزش ها
2- رسیدن به سعادت و کمالات عالیه وتحصیل فضیلتها و مقامات معنوی
3- الزاما دانسته شود فقدان اخلاق و معنویت چه رسوائیها و نکبتهائی در اجتماع و بستر زندگی پدید میآورد.
4- نیکوکاران با تقوا تلاش میکنند فضیلتها و ارزشهای اخلاقی را مضاعف گردانند و رذائل و بداخلاقی را از فضای فرهنگ جامعه حذف نمایند تا ارزشهای رفتاری وگفتاری در بستر زندگی همگانی متجلی گردد.
5- در روایات اسلامی توصیه شده که انسان تلاش کند موجبات خوشاخلاقی وکرامت انسانی را در خود با تمرین خوبیها ایجاد کند و خود را به آداب صفات پسندیده بیاراید تا به اوج کمال و سعادت نائل آید.
در حدیثی از پیامبراعظم آمده است (2): همانا من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را به کمال برسانم. از این حدیث استفاده میشود فلسفه بعثت رسول گرامی اسلام توسعه کرامتها و فضیلتهای اخلاق و ترویج فرهنگ اخلاق برای عموم دینداران است. مکارم اخلاق در اسلام زمانی به ثمر مینشیند که مدیران ارشد نظام اسلامی خصوصا مدیران و مسئولان فرهنگی در وزارت خانههای آموزش وپرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی و... با انگیزه روحی و معنوی با تربیت نوجوانان و دانشگاهیان، کشورمان را به مدینه فاضله تبدیل گردانند. توصیه مقام معظم رهبری مدظلهالعالی به امر مهم فرهنگ و اقتصاد زمانی به ثمر میرسد که:
اولا به فراموشی سپرده نشود، و در ثانی عزم ملی و مدیریت جهادی وسیله زمامداران ارشد نظام عملیاتی گردد زیرا نگاه عمومی به بالادستیها میباشد.
پاورقی:
1 - نامه 53 نهجالبلاغه
2 - قال رسولالله(ص): انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق (مستدرک الوسائل ج 2 ص 282)