.::ناصرنقویان، مدرس حوزه و دانشگاه::..
درباره آثار شهید مطهری و تمایز آن با دیگر آثار توضیحاتی بیان کنید.
من دوست دارم قبل از صحبت درباره آثار مطهری درباره خود شخصیت مطهری صحبت کنم. مولوی میگوید:
بخدا میل ندارم نه به چرب و نه به شیرین
نه بدین کیسه پر زر نه بدان کاسه زرین
قبل از آثار مطهری، وجودش مبارک بود. چرا که امیال را در خودش کشته بود. استاد مطهری میرفت در جامعه میگشت تا ببیند جامعه چه دردهایی را باز میتاباند تا ایشان مانند طبیب زخمها و دردها را مرهم نهد.
آثار شهید مطهری دارای سه ویژگی است:
نخست جامعیت در هر موضوعی. هنگامی که ایشان پیرامون ادبیات کلاسیک، آثار عرفانی و یا شخصیت حافظ سخن میگفت انگار ادیب بود و چنان جامع حرف میزد که از بسیاری ادبا ارزشمندتر بود. همین گونه است در موضوعاتی چون مسائل اجتماعی، عرفانی، فلسفی، فقه و...
دومین خصوصیت آثار استاد مطهری این است که درست به دردها میپرداخت. مطهری آشپزانه به جامعه نگاه نمیکرد که چه چیزی دوست دارید. نگاه مطهری طبیبانه بود یعنی هم پیشگیری و هم درمان میکرد. وقتی استاد مطهری میدید که مسئله حجاب از نظر علم زیر سوال رفته در همان مجله زنان که حجاب را زیر سوال برده بودند نقد نوشت و پاسخ منتقدین را داد.
در جایی که از حافظ بعنوان فردی شرابخوار و یکلاقبا یاد میشد چنان دفاع میکرد که انگار پدری از پسرش دفاع میکند.
و سومین ویژگی آثار این معلم بزرگ اطمینان و اعتقاد به آن چیزی است که میگفت. و بنابراین ابتدا به کارشناسی میرسید و آنگاه سخن میگفت.
نظرتان راجع به یکسانی محبوبیت شهید مطهری و دیگر شخصیتها چیست؟
این مثل حضرت یوسف و همبندهای معتقد به چند خدا است که یوسف به آنها میگفت خدا یکی است. مطهری کار خودش را برای خدای خود انجام داد. دنبال حرف مردم نبود. حتی بسیاری از حوزویها بخاطر کتابش راجع به حجاب ایشان را رد کردند. با این وجود او کارش را کرد.
چقدر ایدئولوژیها و افکار شهید مطهری در روند انقلاب جاری است؟
سوال سرنوشتساز مهمی است. بعنوان طلبهای که با آثار مطهری کمی آشنا هستم در این باره با شک و یقین حرف میزنم ولی با اطمینان میگویم که هنوز نقدها، تحلیلها، نتایج و محصولات فکر مطهری و افقهای دور ذهنی ایشان در جامعه پیدا نشده است.
گفت و گو با چند صاحبنظر افکار استاد مطهری در خصوص آثار وی
علی مطهری فرزند شهید آیت الله مرتضی مطهری در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار بشری به بیان نظرات و دیدگاههای خود درباره معلم و استاد بزرگ انقلاب پرداخت.
منبع:تبیان
مکتب واقع بین و واقع گرای اسلام ، اقتصاد را زیربنا نمی داند اما نقش اساسی آن را نیز نادیده نمی گیرد .
( ده گفتار / ص 309)
شعر فارسی و نثر فارسی در طول دوازده قرن، از مضامین قرآن و حدیث به شدت متأثر بوده است اغلب مضامین عالی عرفانی و موعظه ای فارسی ، تحت تأثیر قرآن و سنت راه تعالی را طی کرده است .
(مجموعه آثار ، ج 14 / ص 581)
جنبش تنباکو را علمای ایران آغاز کردند و با دخالت زعیم بزرگ مرحوم حاج میرزا حسن شیرازی به پیروزی نهایی رسید .(نهضتهای اسلامی / ص55)
بشر امروزی از نظر علمی و فکری پا به جایی نهاده که آهنگ سفر افلاک کرده و سقراطها و افلاطونها باید افتخار شاگردی اش را بپذیرند اما از نظر روح و خوی و منش ، یک « زنگی مست تیغ بران به دست » بیش نیست .
( سیری در سیره نبوی /ص 14)
در مقابل قدرت علمی و فنی بشر ، هیچ دژ تسخیرناپذیری جز روح و نفس آدمی وجود ندارد .
(سیری در سیره نبوی /ص 13)
اسلام خود بنیانگذار یک تمدن عظیم است ودر تاریخ افتخارآمیز خود دانشگاه ها به وجود آورد ودانشمندان نابغه به جهان تحویل داد و به علم و تمدن کمک فراوان کرد .
(سیری در سیره نبوی /ص20)
شروع تحصیل و تعلیم
مطهری آن آیت الهی و مرد ربانی که آنچه را از کتاب خدا و معارف آن فرا گرفت با عشقی خدایی به دیگران آموخت و اندیشه و گفتار و کردار او مصداقی روشن، به روشنی آیات وحی بود، و چون الهی و ربانی بود بمانند آینه ای صاف و چشمه ای زلال توانست نورانیت وحی را در کلامش به دیگران منتقل و منعکس سازد.
در باره تحصیلات ایشان مطالبی بفرمائید.
ایشان از پنج سالگی کار آموزش و تعلیم را از مکتب خانه فریمان آغاز نمود، در منزل هم، برادر بزرگ ما حاج محمد علی، و استاد و من مقدمات عربی را در نزد پدر می خواندیم، و صبحها در عین خواندن قرآن، پدرم صرف و نحو کلمات را از ما می پرسیدند و گاه مادر ما را، در این امور یاری می داد، چون او هم درس را گوش می داد.
استاد شهید، حافظه عالی، استعداد فوق العاده و توانایی نطق و خطابه خوبی داشت. و از همان اوایل دوران طلبگی که در فریمان زندگی می کرد منبر می رفت.
در سن 10 سالگی تحصیلات حوزوی را شروع کرد. در سال 1312 یا 1313 به اتفاق برادر بزرگترمان به مشهد رفته و در مدرسه «ابدال خان» دروس طلبگی ادامه دادند. در زمان رضا خان که مدارس علمیه را بستند، ایشان به ناچار به فریمان برگشتند. لیکن اغلب کتاب دستش بود. دو سال در فریمان بود و فقط مطالعه می نمود بعدها می گفت: « من هر چه مایة مطالعات تاریخی دارم، مربوط به همان دو سالی است که از مشهد به فریمان برگشتم» .