انديشه مطهر
میزان استفاده از آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی

همان طور که از نام یادگیری الکترونیکی و یا E-Learning برمی آید، این نوع آموزش، سیستمی مدل سازی شده است که برای آموزش افراد از ابزارهای الکترونیکی و شبکه مانند اینترنت استفاده می کند، که به نوعی آموزش از راه دور نیز نامگذاری می شود.

رویکار آمدن آموزش الکترونیکی در جهت رفع محدودیت های آموزش سنتی است که با به کارگیری مجموعه ای از دانش ها و مهارت ها و همچنین ابزارها و امکانات سعی در بهبود آموزش و پاسخگویی به نیازهای کاربران دارد. این نوع آموزش برای افرادی که دارای محدودیت زمانی هستند و نمی توانند در یک زمان خاص در یک محل خاص حضور یابند بسیار مناسب است.

نقاط مثبتی کهدر آموزش الکترونیکی وجود دارد سبب شده تا تعدادی از دانشگاه ها و موسسات آن را ارایه دهند، البته باید توجه داشت که ارایه یک آموزش به تنهایی موثر نخواهد بود و نمی توان آن را راهی برای رسیدن به اهداف دانست بلکه این هدف زمانی محقق میشود تا با نگرشی درست و مطابق با استانداردهای علمی، در جهت موفقیت نظام آموزشی قدم برداشت.


همان طور که از نام یادگیری الکترونیکی و یا E-Learning برمی آید، این نوع آموزش، سیستمی مدل سازی شده است که برای آموزش افراد از ابزارهای الکترونیکی و شبکه مانند اینترنت استفاده می کند، که به نوعی آموزش از راه دور نیز نامگذاری می شود.

روی کار آمدن آموزش الکترونیکی در جهت رفع محدودیت های آموزش سنتی است که با به کارگیری مجموعه ای از دانش ها و مهارت ها و همچنین ابزارها و امکانات سعی در بهبود آموزش و پاسخگویی به نیازهای کاربران دارد. این نوع آموزش برای افرادی که دارای محدودیت زمانی هستند و نمی توانند در یک زمان خاص در یک محل خاص حضور یابند بسیار مناسب است.

نقاط مثبتی که در آموزش الکترونیکی وجود دارد سبب شده تا تعدادی از دانشگاه ها و موسسات آن را ارایه دهند، البته باید توجه داشت که ارایه یک آموزش به تنهایی موثر نخواهد بود و نمی توان آن را راهی برای رسیدن به اهداف دانست بلکه این هدف زمانی محقق میشود تا با نگرشی درست و مطابق با استانداردهای علمی، در جهت موفقیت نظام آموزشی قدم برداشت.


به منظور برقرار کردن استانداردها می بایست هم اصولی را که در مورد طراحی محیط آموزشی است، در نظر گرفت و هم اصول آموزشی که بر مدل ها و الگوهای طراحی آموزشی مبتنی است لحاظ کرد. هم چنین توجه به ارزیابی این نوع آموزش مهم است چرا که باید بررسی شود تا چه حد اصول و معیارها در آن رعایت شده است. البته این ارزیابی باید در تمامی ابعاد صورت گیرد.

به عنوان مثال این بررسی ها باید در قسمت های وب، تعامل میان افراد، میزان انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، برنامه های درسی و ... صورت پذیرد. یکی از بخش هایی که کمتر از هر بخش دیگری به آن اهمیت داده شده است، بحث میزان سهولت استفاده از آموزش الکترونیکی است بدین معنا که شخص تا چه حد در بکارگیری این نوع سیستم آموزشی راحت است.

سهولت در استفاده به عنوان یکی از عوامل کلیدی در یادگیری الکترونیکی این امکان را به کاربران می دهد تا بدون داشتن دغدغه اساسی در جهت یادگیری استفاده از ابزار، بتوانند برنامه ها و اهداف از پیش تعیین شده را به صورت موثر و با درجه کیفیت عالی انجام دهند.

سهولت در استفاده به عنوان یکی از عوامل کلیدی در یادگیری الکترونیکی این امکان را به کاربران می دهد تا بدون داشتن دغدغه اساسی در جهت یادگیری استفاده از ابزار، بتوانند برنامه ها و اهداف از پیش تعیین شده را به صورت موثر و با درجه کیفیت عالی انجام دهند. به عبارت دیگر زمانی گفته می شود یک محصول دارای سهولت استفاده است که بتواند به استفاده کنندگان کمک کند تا به اهداف ویژه ای که دارند با سودمندی و رضایت بالا دست یافته و ارتباط خاصی را با سیستم برقرار کنند.


بیان این نکته نیز حایز اهمیت است که افراد بتوانند از نرم افزارها و ابزارها به راحتی استفاده کنند علاوه بر این که به نیازهای آن ها مرتبط شود، البته این موضوع به توانایی های آنها مانند توانایی های شناختی و یا تفاوت های فردی نیز ارتباط دارد. تحقیقات نشان می دهد که ارتباط مستقیم و موثری بین کیفیت و قابلیت استفاده وجود دارد. هر چه اطلاعات ارایه شده دارای کیفیت بالاتری باشند قابلیت و سهولت استفاده از سیستم های اطلاعاتی نیز وجود دارد.

تحقیقات نشان می دهد که ارتباط مستقیم و موثری بین کیفیت و قابلیت استفاده وجود دارد. هر چه اطلاعات ارایه شده دارای کیفیت بالاتری باشند قابلیت و سهولت استفاده از سیستم های اطلاعاتی افزایش می یابد.

به منظور بررسی این که آموزش الکترونیکی تا چه حد قابلیت استفاده داشته و تا چه حد در سیستم آموزشی دانشگاه ها و موسسات ما موثر و کاربردی است می توان چند مورد را مورد ارزیابی قرار داد که عبارتند از:

• جلوگیری از خطاهای احتمالی که در سیستم پیش می آید.
• مشاهده و انعطاف پذیری و مدیریت دوره ها.
• دسترسی همیشگی به اینترنت
• راهبردهای سنجش و پذیرش مناسب بازخوردها
• تلاش در جهت بهبود و رفع مشکلات
• در نهایت داشتن زیبایی ظاهری و کم کردن دوباره کاری ها.


برای هر یک از موارد که در بالا ذکر شده است می توان راهکارهای مناسبی را در نظر گرفت.

مشخص کردن راهبردهای آموزشی و اهداف دوره ها و داشتن پیش آزمون ها و راهکارهای مختلف ارزشیابی می تواند سطح افراد را مشخص کند تا اطلاعات ارایه شده بتواند پاسخگوی همه افراد در هر سطحی باشد و راهی جهت جذب افراد به سمت آموزش الکترونیکی گشوده می شود. توجه داشتن به اصول طراحی و تناسب داشتن موضوعات یادگیری همگی در جذب کاربران نقش موثری دارند.

ادامه دارد...

بیست و هفتم 2 1395 17:49
(0) نظر
برچسب ها :
صفحه نخست پست الکترونیک وبلاگ تبیان
نوشته های پیشین
هفته سوم اردیبهشت 1395 هفته دوم اردیبهشت 1395 هفته اول اردیبهشت 1395 هفته چهارم فروردین 1395 هفته سوم فروردین 1395 هفته دوم فروردین 1395 هفته اول فروردین 1395 هفته چهارم اسفند 1394 هفته سوم اسفند 1394 هفته دوم اسفند 1394 هفته اول اسفند 1394 هفته چهارم بهمن 1394 هفته سوم بهمن 1394 هفته دوم بهمن 1394 هفته اول بهمن 1394 هفته چهارم دی 1394 هفته سوم دی 1394 هفته دوم دی 1394 هفته اول دی 1394 هفته سوم اردیبهشت 1394 هفته دوم فروردین 1394 هفته اول اسفند 1393 هفته اول دی 1393 هفته دوم آبان 1393 هفته چهارم مرداد 1393 هفته اول خرداد 1393 هفته چهارم آبان 1391 هفته اول آبان 1391
موضوعات
تربیت فرزند از دیدگاه امام علی(ع) (16) مقالات (15) اندیشه استاد (8) درباره استاد شهید مرتضی مطهری (7) حجاب در منظر شهید مطهری (6) عمومی (5) متن ادبی (4) اخلاق، عرفان و تربیت (4) استاد شهید از نگاه دیگران (4) کتابهای استاد (2) اصول اعتقادات (1) حقوق زن و نظام خانواده (1) دست نوشته ها شهید مطهری (0) گفتگو (0) انديشه استاد (0) تصاوير (0) دست نوشته ها شهيد مطهري (0) سخنرانی های استاد (0) تصاویر (0) ویژه نامه دیدار یار (0) بدون موضوع (43)
صفحه ها
فیدها
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 112363
تعداد نوشته ها : 108
تعداد نظرات : 0
X